۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت

شرح وظايف بخش ارزيابي

ارزیابی و فوائد آن

1. ارزشیابی به یک فرایند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل، وتفسیراطلاعات گفته می شود به این منظورکه تعیین شود آیا هدف های مورد نظرتحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی.

2. ارزشیابی در مفهوم کلی به تعیین ارزش برای پدیده مورد بررسی و داوری کردن در باره آن گفته می شود.

3. مهمترین ابزار دستیابی به کیفیت، ارزشیابی است .

4. به وسیله ارزشیابی ماهیت مشکلات و بن‌بست‌هایی که در حین اجرای برنامه پدید می‌آیند شناخته می شود.

5. با توجه به محدودیت در اختصاص منابع به وسیله ارزشیابی ، بهره‌وری افزایش می یابد و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می شود.

6. برای برنامه‌ریزی آگاهانه و آینده‌نگر نیاز به اطلاعات منظم از اجزاء برنامه آموزشی داریم.

7. ارزیابی بهترین وسیله‌ برای تشخیص نقاط قوت و ضعف و پیشنهاد برای اصلاح مشکلات به شمار می آید.

8. از طریق ارزیابی درباره اصلاح, ادامه یا توقف یک برنامه تصمیم گرفته‌می‌شود.

انواع ارزشیابی آموزشی:

1. ارزشیابی تدریس

2. ارزشیابی مدیران گروه ها

3. ارزشیابی رؤسای دانشکده ها

4. ارزشیابی پایان نامه های دانشجویان

5. ارزشیابی جامع دانشگاه از نظر دانش آموختگان

6. ارزشیابی رشته ها

وظایف بخش ارزیابی:

1. تشکیل کارگروه ارزیابی، متشکل از نمایندگانی از هر دانشکده به منظور بررسی روند امور مربوط به ارزیابی‌ها و به روز کردن فرآیندها حداقل دوجلسه در ماه.

2. طراحی واجرای ارزشیابی از تدریس استادان و تهیه گزارشات مربوط در سامانه گلستان :

· در پایان هر نیمسال تحصیلی از دروس نظری اعضاء محترم هیأت علمی نظرسنجی دانشجویی به عمل می آید· نتایج ارزشیابی ها در سامانه گلستان برای هر عضو شاغل قابل مشاهده می باشد و طی درخواست های رسمی از دانشکده ، دفتر جذب اعضای هیات علمی و دفتر هیات ممیزه نتایج ارزشیابی استادان شاغل یا مدعو به صورت موردی برای آنان به صورت دوگردشی ارسال می گردد.

3. طراحی و اجرای ارزیابی از مدیران گروه های آموزشی وتهیه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزیابی عملکرد مدیران محترم گروه‌های آموزشی ، شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های آنان می باشد علاوه بر آن، نتایج این ارزیابی به منظور ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش ، انتخاب‌ها و انتصاب‌های آتی مسئولان دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

· از سال 86 تا کنون پس از گذشت یکسال از دوره مدیریت هر مدیر گروه یک فرم برای اعضای هیات علمی گروه و یک فرم برای مسئولان دانشکده ارسال می گردد که پس از تجزیه و تحلیل فرمها، نتایج مورد استفاده قرار می گیرد.

· در سال 92 این ارزیابی ها برای اولین بار در سامانه گلستان و به صورت الکترونیکی انجام شد و با ارسال پیامک به اعضای هیات علمی و ارسال نامه به معاونین و روسای دانشکده ها اطلاع رسانی صورت پذیرفت.

4. طراحی و اجرای ارزیابی از رؤسای دانشکده‌ها و تهیه گزارشات مربوط:

· هدف از ارزیابی عملکرد رئیس دانشکده ، شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های ایشان و میزان موفقیت و کارایی و تعیین سطح رضایتمندی می باشد. نتایج این ارزشیابی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم برای ارتقاء سطح کیفی مدیریت دانشکده‌ها و انتصاب‌های آتی، راهنمای مسئولین دانشگاه خواهد بود. پس از گذشت دو سال از ریاست هر رئیس دانشکده یک فرم برای کلیه اعضای هیات علمی دانشکده ارسال می گردد که پس از تجزیه و تحلیل فرم ها، نتایج آن مورد استفاده قرار می گیرد. این ارزیابی ها از سال 90 تا کنون در حال اجرا می‌باشد.

5. طراحی و اجرای ارزیابی جامع از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد:

· هرساله از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد حین تسویه حساب، نظرسنجی بعمل می آید. در این نظرسنجی از دانش آموختگان در مورد وضعیت علمی ، آموزشی و رفاهی دانشکده‌ها و همچنین اساتیدی که درطول دوره تحصیل با آنها درس داشته اند اظهار نظر می کنند. ضمناً نتایج استخراج شده از این نظرسنجی‌ها نیز به اطلاع اساتید و مسؤولین ذی‌ربط می ‌رسد. این ارزیابی ها از سال 87 تا کنون در حال اجرا می‌باشد. که از اواخر سال 92 به صورت الکترونیکی در سامانه گلستان انجام می گردد.

6. طراحی و اجرای ارزیابی از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد:

·فرم ها توسط دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در زمان تسویه حساب به صورت الکترونیکی در سامانه گلستان تکمیل می شود. نتیجه نظرسنجی ها برای استاد راهنما از طریق سامانه گلستان قابل رویت است.  این ارزیابی ها از سال87 به صورت دستی (فرم فیزیکی) و از اواخر سال 92 به صورت الکترونیکی انجام می گردد. نتایج این نوع ارزشیابی ها در صورت درخواست دانشکده ها و معاونین دانشگاه (پژوهشی، آموزشی) جهت تصمیم گیری در امور مورد نظر ارسال می گردد.
 
7. طراحی و اجرای ارزیابی از نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی اعضای هیات علمی در راستای آیین نامه ارتقا:

· از سال 90  در راستای تغییر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مصوب 14/10/89 و با توجه به بند یک ماده دو این آیین نامه، بر اساس درخواست هیات ممیزه دانشگاه، فرم طراحی گردید و پس از تصویب فرم، از نیمسال اول 91-90 برای هر عضو هیات علمی از طرف دفتر نظارت و ارزیابی به مدیر گروه مربوط فرم ارسال می‌گردد. این فرم شامل 8 سوال بود که سوالات 1 تا 5 توسط مدیر گروه مربوط با تایید معاون آموزشی دانشکده و سوالات 6 تا 8 توسط دفتر نظارت و ارزیابی تکمیل می‌گردید. فرم های تکمیل شده توسط مدیر گروه و تایید معاون آموزشی دانشکده به دفتر نظارت و ارزیابی ارسال و پس از تکمیل سوالات 6 تا 8 توسط این دفتر و بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده هر عضو، با تایید مدیر دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی و معاون آموزشی دانشگاه و درخواست هیات ممیزه، کپی فرم تکمیل شده ارسال  و اصل آن در دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی بایگانی می‌گردید. در آذر ماه سال 95 این فرم در چهلمین شورای آموزشی دانشگاه بازنگری و به 11 سوال تغییر پیدا کرد که تمام 11 گزینه توسط هیات رئیسه دانشکده تکمیل و در دفتر ارتقاء دانشکده نگهداری می گردد.

8. طراحی و اجرای ارزیابی ردیف 4 از بند 1-6 آیین نامه ارتقا:

· از سال 90 تا کنون در راستای تغییر آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها مصوب 14/10/89 و با توجه به بند 1-6 این آیین‌نامه و بر اساس درخواست هیات ممیزه دانشگاه، فرم طراحی گردید و پس از تصویب این ارزیابی اجرا گردید. بر اساس درخواست معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه و بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده هر عضو، فرم تکمیل شده با تایید مدیر دفتر نظارت و ارزیابی آموزشی به دفتر هیات ممیزه دانشگاه جهت اقدام ارسال می‌گردد.

9. ارزیابی وتجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه گزارش به ریاست دانشگاه

10. در مورد اعضاء هیأت علمی در حال ارتقاء یا تبدیل وضعیت از همکاران گروه آموزشی مربوطه نظرخواهی می شود.

11. تهیه لیست مدرسان نمونه در هر سال جهت معرفی در روز استاد


تاریخ به روز رسانی:
1396/11/01
تعداد بازدید:
2701
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
moavenat-amouzeshi@dean.ui.ac.ir
تلفن دفتر معاونت: 03137932288
تلفکس: 03136688302
تلفن اداره آموزش: 2282-03137932281
تلفن اداره پذیرش: کلیک نمایید
تلفن اداره خدمات رایانه ای: 03137932290
تلفن اداره دانش آموختگان: کلیک نمایید
Powered by DorsaPortal